Hogyan ne ess s.ggre mostanában

Amikor rámcsodálkoznak, hogy én télen is futok, én mégjobban visszacsodálkozom, hogy vajon mi a logikája ennek a gondolatmenetnek. Ezt még akkor sem értettem, amikor nem sportoltam épp semmit. Viszont amit meg tudok érteni az az, hogy ha jeges csúszós úton, valaki köszöni nem kér ebből.

Sokan írnak arról, hogy hogyan öltözködjünk a nagy hidegben, részemről annyit mondanék, hogy jobban fázom az őszi futásokon, mint a mínuszosokon, mert ott sokkal jobban figyelek az öltözködésemre.

Ami viszont komoly dilemma a déli hónapok alatt, az a jeges / havas / csúszós talaj. Ez nem csak a futóknak okoz gondot, hanem mindenkinek az elmúlt napokban itthon.

Amikor először szembe találtam magam az ónos eső okozta jeges járdákkal, visszafordultam a reggeli futásomból és elmentem spinningelni. De nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy ennyire ki vagyok szolgáltatva a körülményeknek, hiszen a futásban pont az a jó, hogy az ember szabadnak érzi magát.

Aztán utána néztem milyen trükkök vannak, vannak egészen viccesek, pl. húzzál zoknit a cipődre. Azonban kitapasztaltam, hogy ha egy sima aszfaltos cipőre egy minimális lánctalpat veszek, akkor teljesen komfortosan tudok futni csúszós aszfalton és terepe is egyaránt. A nagy D betűs sportboltban olcsón beszerezhető.

havoncsuszasgatlo.jpg

Szóval még csak terepfutó cipő sem kell hozzá. Persze ekkor is oda kell figyelni minden lépésre, de az a helyzet, hogy idén többet estem kutyasétáltatás közben, mint a futásaim során. Akkor tulajdonképpen még egyszer sem.

A másik fontos dolog, hogy hogyan kalkuláljuk ki az edzésidőt illetve a távot, ha havasak az útviszonyok. Vagy több időt kell szánni ugyanarra a körre, vagy egyszerűen lerövidíteni az útvonalat. Ami talán még jó is, hogy ilyenkor több izmunk is dolgozik, lehet például a vádliban érezni, de a törzs izmai is sokkal keményebben dolgoznak azért, hogy az egyensúlyunkat meg tudjuk tartani.  Nem csoda hát, hogy a szokásos futókörünk után olyan helyeken lehet izomlázunk, ahol előtte soha.

Összefoglalva tehát a téli futásra sok mindent mondhatunk, csak azt nem, hogy unalmasak lennének.